تامین کنندگان نقش بسیار مهمی در هر مرحله از چرخه عمر محصول دارند. از تامین مواد خام گرفته تا کمک به افزایش تولید و یافتن گزینه های بهتر برای مواد خام با شروع اشباع شدن بازار،

شرکت ها باید با تامین کنندگان خود همکاری نزدیک داشته باشند تا بهترین بهره را از محصولات خود ببرند.

نمونه هایی از نقش یک تامین کننده

نقش یک تامین کننده در یک کسب و کار می تواند نقش پررنگی داشته باشد زیرا خرده فروشان سطح مشخصی از کیفیت را انتظار دارند و تولیدکنندگان از تامین کنندگان انتظار دارند که سهام زیادی بفروشند. به همین دلیل تامین کنندگان باید انعطاف پذیر باشند و نحوه مدیریت روابط را بدانند. سایر عناصر مهم نقش تامین کننده عبارتند از:

  • انطباق با قوانین محلی: تامین کنندگان باید از تمام قوانین و استانداردهای مربوطه، از جمله حمایت از حقوق بشر و کار کودکان پیروی کنند.
  • معاملات عادلانه از همه خرده فروشان: تامین کنندگان باید فرصت های برابر را برای همه خرده فروشان فراهم کنند تا با آنها تجارت کنند. یک خرده فروش به دلیل موقعیت مکانی یا هر دلیل دیگری نباید رد شود.
  • بهترین قیمت ممکن: تامین کنندگان باید بهترین قیمت و کیفیت را برای خرده فروشان تضمین کنند تا اعتماد بین آنها حفظ شود. این به اطمینان از تکرار تجارت در آینده کمک می کند.

  • عدم تضاد منافع برای تامین کنندگان : تامین کنندگان نباید با کسانی که ممکن است با آنها تضاد منافع داشته باشند تجارت کنند. این شامل اعضای خانواده، دوستان و همکاران جدید یا قدیمی می شود. این برای کاهش احتمال رفتار ناعادلانه در بین سایر مشتریان است.

مدیریت ارتباط با تامین کننده چیست؟

مدیریت ارتباط با تامین کننده فرآیند برنامه ریزی و مدیریت کلیه روابط با فروشندگانی است که هر محصول یا خدماتی را به یک کسب و کار عرضه می کنند. این ممکن است شامل تامین کنندگان مواد خام، تامین کنندگان آب و برق یا تامین کنندگان خدمات نظافت باشد. مدیریت این روابط مهم است تا یک کسب و کار بتواند از عرضه کارآمد محصولات و خدمات برای شرکت اطمینان حاصل کند.

ایجاد و حفظ یک فرآیند مدیریت تامین کننده که به صراحت مسیر مدیریت تامین کننده را مشخص می کند، مهم است تا یک شرکت بتواند تامین کنندگان مناسبی را انتخاب کند که متناسب با نیازهای تجاری باشد. فرآیند مدیریت تامین کننده فراتر از انتخاب فروشنده مناسب است، بلکه فرآیند ایجاد اعتماد با تامین کنندگان و بهبود خدمات ارائه شده توسط آنها را مشخص می کند.

مزایای مدیریت ارتباط با تامین کننده چیست؟

مدیریت روابط بخش بزرگی از هر بخش است، اما برای تامین کنندگان بیشتر است زیرا اینها نهادهایی هستند که درون شرکت نیستند. تامین کنندگان خارج از تجارت وجود دارند به این معنی که شرکت باید مراقب اطلاعاتی باشد که در اختیار تامین کننده قرار می دهد. کسب و کار باید تعادل درستی را ایجاد کند زیرا تامین کننده باید احساس کند که کسب و کار برای آنها ارزش قائل است قبل از اینکه خدمات عالی را به طور یکپارچه ارائه دهند و فراتر از فعالیت های عادی برای تحت تاثیر قرار دادن تجارت پیش بروند .

  • کاهش هزینه ها : مدیریت روابط تامین کننده به این معنی است که تامین کنندگان برای مدت طولانی در شرکت می مانند و ریزش آنها به حداقل می رسد. کار با یک یا دو تامین کننده که می توانند مواد مختلفی را تهیه کنند بهتر از داشتن تامین کنندگان مختلف است. این بدان معناست که یک شرکت می تواند روی بهبود خدمات تامین کننده و کاهش هزینه ها کار کند.
  • تقویت نوآوری: هنگامی که یک کسب و کار از نزدیک با یک تامین کننده کار می کند، می تواند با هم همکاری کند تا نوآوری را رهبری کند. از این طریق، هر دو طرف می توانند پیشنهاد خود را به طور تصاعدی بهبود بخشند.
  • همکاری: همانطور که شرکت ها روابط قوی با تامین کنندگان خود ایجاد می کنند، بازخورد و ارتباطات باز آسان تر می شود. همکاری در این راه بدون درز می شود و شرکت می تواند مشاهداتی را به تامین کنندگان خود در مورد چگونگی بهبود خدمات به آنها و بالعکس ارائه دهد.
  • بهبود فرآیند: با رایج شدن بازخورد، کسب و کار و تامین کنندگان شروع به درک عملکرد درونی روابط خود می کنند. عرضه‌کننده شروع به درک محصولاتی می‌کند که کسب‌وکار ممکن است به آن علاقه‌مند باشد، و کسب‌وکار زمان مناسب برای سفارش از عرضه‌کننده خود را می‌داند تا سفارش را به موقع دریافت کند.

بهترین شیوه های مدیریت ارتباط با تامین کننده

  1. ایجاد روابط پایدار: اگر شرکتی قصد دارد بیش از یک بار از یک فروشنده استفاده کند، باید تلاش کند تا یک رابطه پایدار ایجاد کند که به موجب آن آنها بتوانند تلفن را بردارند و به راحتی با تامین کننده خود صحبت کنند. این رابطه تضمین می‌کند که آن‌ها توانایی‌های کامل تامین‌کنندگان خود را درک می‌کنند تا کسب‌وکار بداند چه زمانی از تامین‌کنندگان خود درخواست زیادی می‌کنند. ایجاد یک رابطه قوی تضمین می کند که تامین کنندگان آنها قبل از دیگران به نیازهای کسب و کار در آینده رسیدگی خواهند کرد.
  2. سرمایه‌گذاری در فناوری: امروزه با نرم‌افزاری برای همه چیز، می‌توان نرم‌افزار مدیریت تامین‌کننده مناسب را برای یک شرکت که مطابق با نیازهای صریح آن‌ها باشد، پیدا کرد. با استفاده از این فناوری، شرکت‌ها می‌توانند تامین‌کنندگان را ردیابی کنند، داشبوردی ایجاد کنند تا یک عکس فوری از نحوه انجام هر کاری داشته باشند، و به سرعت نقاط درد را از طریق داده‌های خواندنی ساده کشف کنند.
  3. پرداخت به موقع تامین کنندگان: به نظر می رسد این کار بیهوده است، اما پرداخت به موقع به تامین کنندگان یک راه عالی برای حفظ یک رابطه خوب با تامین کنندگان است . برخی از شرکت‌ها تحویل و سفارش‌ها را به درستی پیگیری نمی‌کنند، به این معنی که ممکن است پرداخت‌ها با تاخیر انجام شود. این امر تامین کننده را در وضعیت بدی قرار می دهد زیرا جریان نقدی آنها ایمن نیست و ممکن است به مشتری فعلی به اندازه مشتری جدیدی که به دست می آورند اعتماد نداشته باشند. با استفاده از نرم افزار ردیابی و یک فرآیند مدیریت تامین کننده خوب، یک شرکت می تواند اطمینان حاصل کند که پرداخت ها به موقع انجام می شود و تامین کنندگان راضی می مانند.
  4. قراردادهای عرضه‌کننده ساده : قراردادهای تأمین‌کننده ساده (SSA) به این معناست که همه تأمین‌کنندگان بدون توجه به خدماتی که ارائه می‌دهند، رفتار یکسانی را دریافت می‌کنند. هنگام ورود تامین کنندگان جدید، فرآیند بسیار سریعتر است زیرا توافق برای همه تامین کنندگان یکسان خواهد بود. البته می‌توان ویرایش‌های جزئی را انجام داد، اما می‌توان آن‌ها را در کسری از زمانی که برای امضای سند بیش از 10 صفحه طول می‌کشد، امضا کرد. این امر مدیریت روابط را آسان‌تر می‌کند، زیرا همه افراد در بخش می‌دانند که قرارداد چگونه است.
  5. ارزیابی ریسک : شرکت ها باید قبل از اینکه با تامین کنندگان معامله کنند، تحقیق کنند تا از ثبات مالی آنها مطمئن شوند. کسب‌وکارها باید همیشه به دنبال مراجع تامین‌کننده باشند تا در مورد نگرانی‌های خاصی که ممکن است کسب و کار داشته باشد، پرس و جو کنند. پرسیدن از مراجع که چگونه تامین کننده با افزایش ظرفیت برخورد می کند، آیا آنها با زمان تحویل و کیفیت سازگار هستند، آیا تامین کننده با اطلاعات مهم در راه است، سطح خدمات پس از فروش و غیره برای مدیریت ریسک بسیار مهم است. ارزیابی ریسک قبل از ورود به یک تامین کننده می تواند بعداً عدم اطمینان را کاهش دهد.
خرید عمده کنسرو ماهی مرغ لوبیا خاویار ذرت
خرید عمده کنسرو ماهی مرغ لوبیا خاویار ذرت

تفاوت بین تامین کننده و توزیع کننده چیست؟

همانطور که در بالا مشخص شد، یک تامین کننده یک محصول یا خدمات را به نهاد دیگری عرضه می کند، معمولاً یک توزیع کننده که آن را به یک عمده فروش یا خرده فروش می فروشد.

تامین کنندگان همچنین می توانند سازنده محصول و توزیع کننده محصول باشند. اغلب آنها نمی توانند بار کاری اضافی توزیع را بر عهده بگیرند، بنابراین این فعالیت را به شرکت دیگری برون سپاری می کنند.

از سوی دیگر، یک توزیع کننده، محصولات را از تامین کنندگان تهیه می کند و آنها را با قیمت کمی بالاتر به یک عمده فروش یا خرده فروش می فروشد.

تا کمی سود برای خود داشته باشد. تفاوت اصلی بین این دو گروه در این است که یکی از آنها با تولید کننده (تامین کننده) بیشتر کار می کند و دیگری با خرده فروش (توزیع کننده) همکاری نزدیکتری دارد.

تامین کنندگان شهروند

تامین کنندگان فروشگاه بزرگ شهروند میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین فروشگاه شهروند به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان شهرداری مشهد

تامین کنندگان شهرداری مشهد میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین شهرداری مشهد به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان رفاه

تامین کنندگان رفاه میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین فروشگاه رفاه به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان هایپرمی

تامین کنندگان هایپرمی میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین فروشگاه هایپرمی به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان فولاد مبارکه

تامین کنندگان فولاد مبارکه میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین فولاد مبارکه به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و شهردرار های و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان دیجی کالا

تامین کنندگان دیجی کالا میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین دیجی کالا به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و شهردرار های و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان فولاد خراسان

تامین کنندگان فولاد خوزستان میتوانید همین حالا در سامانه تامین کنندگان کشور ثبت نام کنند. تا علاوه بر تامین فولاد خوزستان به دیگر فروشگاهای بزرگ کشور و شهردرار های و حتی عمده فروشی های سراسر کشور خدمات ارائه دهند.

تامین کنندگان فروشگاه اتکا